Nem csak jegyekről szól – tanév végi beszélgetés szülőknek

Tanév végi gondolatok a bizonyítványról
Kedves Szülőtársam!
Szülőként egy újabb szakaszhoz érkeztél.
Talán a napokban elkísérted a gyermekedet a tanévzáró ünnepségre, vagy még előtte állsz.
Ha már kamasz, akkor csak emlékeztetted, hogy melyik szekrényben találja az ünnepi ruháját, és útjára indítottad.
A bizonyítványáért.
Az év során tanúsított tanulmányi munkája visszatükrözéséért.
Aztán ott vagytok a helyzetben:
Te, a gyermeked és az okmány.
Mi a dolgod a fenti helyzetben?
Mi a jó mondat, ha éppen nem a legszebb jegyeket látod?
Mi van, ha vár rátok egy augusztusi pótvizsga?
Mi a helyzet, ha a bizonyítvány kitűnő és tökéletes?
Preventorként, coach-ként az érzelmi oldalról szeretném megközelíteni ezeket a kérdéseket.
A tanárok értékelnek – te kapcsolódsz
A tanítók, tanárok igyekeznek szóbeli visszajelzést is adni, de ők pedagógiai szempontokat alkalmaznak – ez a hivatásuk.
Te szülőként érzelmileg vagy jelen.
Lehetsz büszke, elégedett, csalódott, dühös vagy elkeseredett.
Bármelyiket is érzed: beszélj róla a gyermekednek.
Nem a tanulónak, hanem a gyermeknek!
Mit érdemes elkerülni?
Próbáld meg kerülni:
a túlbecsülést, dicsekvést, mutogatást, posztolgatást,
a litániákat, másokhoz hasonlítást,
a fejmosást és a csapkodást.
De egy-egy szó az érzésedről elengedhetetlen.
Jogod van az érzéseidhez, és a gyermekednek is fontos hallania azokat.
Kérdezd meg őt is!
Bátorítsd őt – akár egy elsős kisdiákot is –, hogy értékelje saját magát:
Mit érez a munkájával kapcsolatban?
Mit gondol az eredményről?
Mi az, amin tudna változtatni?
Mihez kell neki segítség?
És igen, a kitűnő tanulót is kérdezd meg, hogy jól érzi-e magát?
Ne ítélkezz, csak hallgasd meg
Ha gyermeked megosztja veled az érzéseit:
Ne ítélkezz! Ne kérdőjelezd meg! Ne vitatkozz!
Ezek az ő érzései. Légy hálás, hogy el tudja mondani.
Kapcsolódás – a legfontosabb hozadék
Egy néhány perces beszélgetés során olyan mély emberi kapcsolódás alakulhat ki köztetek, amit semmi más nem tud pótolni.
Ezáltal fejlődik a gyermeked:
érzelmi intelligenciája,
biztonságérzete,
rugalmassága.
A jegyek mögött több van
Több szakember is megfogalmazta már, hogy az érdemjegyek (1-től 5-ig) nem tükrözik hűen a gyermek egész éves teljesítményét.
És azt is el kell fogadnunk, hogy az oktatás nincs könnyű helyzetben.
Ezeket együttesen kell figyelembe venni, amikor a jegyekről beszélgettek.
Érzelmi „érdemjegyek” – abból elég a „pont jó”
Az egészséges személyiségfejlődéshez érzelmi támogatásra van szükség.
Az érzelmi „érdemjegyek” pedig nem az iskolai rendszer szerint működnek – abból elég a „pont jó”!
Légy büszke magadra!
Ha ezeket a sorokat olvasod, valószínűleg nyitott és motivált vagy, hogy fejlődj szülőként.
Ez a legjobb, amit adhatsz a gyermekednek.
Légy büszke magadra!
Végezetül…
Beszélgessetek kicsit az eredményről,
majd dőljetek hátra – és kezdődjön a nyári szünet!
Érdekel bővebben is?
A gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlődéséről részletesebben is beszélek
a „Ki jön az én váramba?” című előadásaimon.
Szeretettel várlak!


Tanév végi gondolatok a bizonyítványról
Kedves Szülőtársam!
Szülőként egy újabb szakaszhoz érkeztél.
Talán a napokban elkísérted a gyermekedet a tanévzáró ünnepségre, vagy még előtte állsz.
Ha már kamasz, akkor csak emlékeztetted, hogy melyik szekrényben találja az ünnepi ruháját, és útjára indítottad.
A bizonyítványáért.
Az év során tanúsított tanulmányi munkája visszatükrözéséért.
Aztán ott vagytok a helyzetben:
Te, a gyermeked és az okmány.
Mi a dolgod a fenti helyzetben?
Mi a jó mondat, ha éppen nem a legszebb jegyeket látod?
Mi van, ha vár rátok egy augusztusi pótvizsga?
Mi a helyzet, ha a bizonyítvány kitűnő és tökéletes?
Preventorként, coach-ként az érzelmi oldalról szeretném megközelíteni ezeket a kérdéseket.
A tanárok értékelnek – te kapcsolódsz
A tanítók, tanárok igyekeznek szóbeli visszajelzést is adni, de ők pedagógiai szempontokat alkalmaznak – ez a hivatásuk.
Te szülőként érzelmileg vagy jelen.
Lehetsz büszke, elégedett, csalódott, dühös vagy elkeseredett.
Bármelyiket is érzed: beszélj róla a gyermekednek.
Nem a tanulónak, hanem a gyermeknek!
Mit érdemes elkerülni?
Próbáld meg kerülni:
a túlbecsülést, dicsekvést, mutogatást, posztolgatást,
a litániákat, másokhoz hasonlítást,
a fejmosást és a csapkodást.
De egy-egy szó az érzésedről elengedhetetlen.
Jogod van az érzéseidhez, és a gyermekednek is fontos hallania azokat.
Kérdezd meg őt is!
Bátorítsd őt – akár egy elsős kisdiákot is –, hogy értékelje saját magát:
Mit érez a munkájával kapcsolatban?
Mit gondol az eredményről?
Mi az, amin tudna változtatni?
Mihez kell neki segítség?
És igen, a kitűnő tanulót is kérdezd meg, hogy jól érzi-e magát?
Ne ítélkezz, csak hallgasd meg
Ha gyermeked megosztja veled az érzéseit:
Ne ítélkezz! Ne kérdőjelezd meg! Ne vitatkozz!
Ezek az ő érzései. Légy hálás, hogy el tudja mondani.
Kapcsolódás – a legfontosabb hozadék
Egy néhány perces beszélgetés során olyan mély emberi kapcsolódás alakulhat ki köztetek, amit semmi más nem tud pótolni.
Ezáltal fejlődik a gyermeked:
érzelmi intelligenciája,
biztonságérzete,
rugalmassága.
A jegyek mögött több van
Több szakember is megfogalmazta már, hogy az érdemjegyek (1-től 5-ig) nem tükrözik hűen a gyermek egész éves teljesítményét.
És azt is el kell fogadnunk, hogy az oktatás nincs könnyű helyzetben.
Ezeket együttesen kell figyelembe venni, amikor a jegyekről beszélgettek.
Érzelmi „érdemjegyek” – abból elég a „pont jó”
Az egészséges személyiségfejlődéshez érzelmi támogatásra van szükség.
Az érzelmi „érdemjegyek” pedig nem az iskolai rendszer szerint működnek – abból elég a „pont jó”!
Légy büszke magadra!
Ha ezeket a sorokat olvasod, valószínűleg nyitott és motivált vagy, hogy fejlődj szülőként.
Ez a legjobb, amit adhatsz a gyermekednek.
Légy büszke magadra!
Végezetül…
Beszélgessetek kicsit az eredményről,
majd dőljetek hátra – és kezdődjön a nyári szünet!

Érdekel bővebben is?
A gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlődéséről részletesebben is beszélek
a „Ki jön az én váramba?” című előadásaimon.
Szeretettel várlak!