Nem csak jegyekről szól – tanév végi beszélgetés szülőknek

Tanév végi gondolatok a bizonyítványról

Kedves Szülőtársam!

Szülőként egy újabb szakaszhoz érkeztél.
Talán a napokban elkísérted a gyermekedet a tanévzáró ünnepségre, vagy még előtte állsz.
Ha már kamasz, akkor csak emlékeztetted, hogy melyik szekrényben találja az ünnepi ruháját, és útjára indítottad.

A bizonyítványáért.
Az év során tanúsított tanulmányi munkája visszatükrözéséért.

Aztán ott vagytok a helyzetben:
Te, a gyermeked és az okmány.

Mi a dolgod a fenti helyzetben?

  • Mi a jó mondat, ha éppen nem a legszebb jegyeket látod?

  • Mi van, ha vár rátok egy augusztusi pótvizsga?

  • Mi a helyzet, ha a bizonyítvány kitűnő és tökéletes?

Preventorként, coach-ként az érzelmi oldalról szeretném megközelíteni ezeket a kérdéseket.

A tanárok értékelnek – te kapcsolódsz

A tanítók, tanárok igyekeznek szóbeli visszajelzést is adni, de ők pedagógiai szempontokat alkalmaznak – ez a hivatásuk.

Te szülőként érzelmileg vagy jelen.

Lehetsz büszke, elégedett, csalódott, dühös vagy elkeseredett.
Bármelyiket is érzed: beszélj róla a gyermekednek.

Nem a tanulónak, hanem a gyermeknek!

Mit érdemes elkerülni?

Próbáld meg kerülni:

  • a túlbecsülést, dicsekvést, mutogatást, posztolgatást,

  • a litániákat, másokhoz hasonlítást,

  • a fejmosást és a csapkodást.

De egy-egy szó az érzésedről elengedhetetlen.
Jogod van az érzéseidhez, és a gyermekednek is fontos hallania azokat.

Kérdezd meg őt is!

Bátorítsd őt – akár egy elsős kisdiákot is –, hogy értékelje saját magát:

  • Mit érez a munkájával kapcsolatban?

  • Mit gondol az eredményről?

  • Mi az, amin tudna változtatni?

  • Mihez kell neki segítség?

És igen, a kitűnő tanulót is kérdezd meg, hogy jól érzi-e magát?

Ne ítélkezz, csak hallgasd meg

Ha gyermeked megosztja veled az érzéseit:

Ne ítélkezz! Ne kérdőjelezd meg! Ne vitatkozz!
Ezek az ő érzései. Légy hálás, hogy el tudja mondani.

Kapcsolódás – a legfontosabb hozadék

Egy néhány perces beszélgetés során olyan mély emberi kapcsolódás alakulhat ki köztetek, amit semmi más nem tud pótolni.

Ezáltal fejlődik a gyermeked:

  • érzelmi intelligenciája,

  • biztonságérzete,

  • rugalmassága.

A jegyek mögött több van

Több szakember is megfogalmazta már, hogy az érdemjegyek (1-től 5-ig) nem tükrözik hűen a gyermek egész éves teljesítményét.

És azt is el kell fogadnunk, hogy az oktatás nincs könnyű helyzetben.

Ezeket együttesen kell figyelembe venni, amikor a jegyekről beszélgettek.

Érzelmi „érdemjegyek” – abból elég a „pont jó”

Az egészséges személyiségfejlődéshez érzelmi támogatásra van szükség.
Az érzelmi „érdemjegyek” pedig nem az iskolai rendszer szerint működnek – abból elég a „pont jó”!

Légy büszke magadra!

Ha ezeket a sorokat olvasod, valószínűleg nyitott és motivált vagy, hogy fejlődj szülőként.

Ez a legjobb, amit adhatsz a gyermekednek.
Légy büszke magadra!

Végezetül…

Beszélgessetek kicsit az eredményről,
majd dőljetek hátra – és kezdődjön a nyári szünet!

Érdekel bővebben is?

A gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlődéséről részletesebben is beszélek
a „Ki jön az én váramba?” című előadásaimon.
Szeretettel várlak!

Tanév végi gondolatok a bizonyítványról

Kedves Szülőtársam!

Szülőként egy újabb szakaszhoz érkeztél.
Talán a napokban elkísérted a gyermekedet a tanévzáró ünnepségre, vagy még előtte állsz.
Ha már kamasz, akkor csak emlékeztetted, hogy melyik szekrényben találja az ünnepi ruháját, és útjára indítottad.

A bizonyítványáért.
Az év során tanúsított tanulmányi munkája visszatükrözéséért.

Aztán ott vagytok a helyzetben:
Te, a gyermeked és az okmány.

Mi a dolgod a fenti helyzetben?

  • Mi a jó mondat, ha éppen nem a legszebb jegyeket látod?

  • Mi van, ha vár rátok egy augusztusi pótvizsga?

  • Mi a helyzet, ha a bizonyítvány kitűnő és tökéletes?

Preventorként, coach-ként az érzelmi oldalról szeretném megközelíteni ezeket a kérdéseket.

A tanárok értékelnek – te kapcsolódsz

A tanítók, tanárok igyekeznek szóbeli visszajelzést is adni, de ők pedagógiai szempontokat alkalmaznak – ez a hivatásuk.

Te szülőként érzelmileg vagy jelen.

Lehetsz büszke, elégedett, csalódott, dühös vagy elkeseredett.
Bármelyiket is érzed: beszélj róla a gyermekednek.

Nem a tanulónak, hanem a gyermeknek!

Mit érdemes elkerülni?

Próbáld meg kerülni:

  • a túlbecsülést, dicsekvést, mutogatást, posztolgatást,

  • a litániákat, másokhoz hasonlítást,

  • a fejmosást és a csapkodást.

De egy-egy szó az érzésedről elengedhetetlen.
Jogod van az érzéseidhez, és a gyermekednek is fontos hallania azokat.

Kérdezd meg őt is!

Bátorítsd őt – akár egy elsős kisdiákot is –, hogy értékelje saját magát:

  • Mit érez a munkájával kapcsolatban?

  • Mit gondol az eredményről?

  • Mi az, amin tudna változtatni?

  • Mihez kell neki segítség?

És igen, a kitűnő tanulót is kérdezd meg, hogy jól érzi-e magát?

Ne ítélkezz, csak hallgasd meg

Ha gyermeked megosztja veled az érzéseit:

Ne ítélkezz! Ne kérdőjelezd meg! Ne vitatkozz!
Ezek az ő érzései. Légy hálás, hogy el tudja mondani.

Kapcsolódás – a legfontosabb hozadék

Egy néhány perces beszélgetés során olyan mély emberi kapcsolódás alakulhat ki köztetek, amit semmi más nem tud pótolni.

Ezáltal fejlődik a gyermeked:

  • érzelmi intelligenciája,

  • biztonságérzete,

  • rugalmassága.

A jegyek mögött több van

Több szakember is megfogalmazta már, hogy az érdemjegyek (1-től 5-ig) nem tükrözik hűen a gyermek egész éves teljesítményét.

És azt is el kell fogadnunk, hogy az oktatás nincs könnyű helyzetben.

Ezeket együttesen kell figyelembe venni, amikor a jegyekről beszélgettek.

Érzelmi „érdemjegyek” – abból elég a „pont jó”

Az egészséges személyiségfejlődéshez érzelmi támogatásra van szükség.
Az érzelmi „érdemjegyek” pedig nem az iskolai rendszer szerint működnek – abból elég a „pont jó”!

Légy büszke magadra!

Ha ezeket a sorokat olvasod, valószínűleg nyitott és motivált vagy, hogy fejlődj szülőként.

Ez a legjobb, amit adhatsz a gyermekednek.
Légy büszke magadra!

Végezetül…

Beszélgessetek kicsit az eredményről,
majd dőljetek hátra – és kezdődjön a nyári szünet!

Érdekel bővebben is?

A gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlődéséről részletesebben is beszélek
a „Ki jön az én váramba?” című előadásaimon.
Szeretettel várlak!